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Media and the communication of 'beauty'

A semiotic analysis of the female role
from 1950 through 1995 and its expression in fashion


The word 'beauty' designates much more than a beautiful body, skin or beautiful clothes. Through the history of the human being other values like the interaction in society (behaviour, virtue, manners...) determine 'beauty'. The most famous role models in history are not 'beauty queens', but strong women with a message. So we can say: the beauty begins within. Each time has its own imagination and moral concept of a 'beautiful being'. The center theme of this semiotic study is how the media (French Vogue) communicates female 'beauty' and how it's expressed in fashion between 1950 until 1995. The study is written in German: "Schönheitsideale und ihre medialen Transportmechanismen. Wandel des Rollenbildes der Frau und sein vestimentärer Ausdruck." by Mag. Dr. phil. Karin Sawetz.

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INHALT Seite
Der Schönheitsbegriff 3
Charakteristik der Leitbilder - Modeführer
8
Modeverbreitung durch Medien
10
Untersuchungsdesign
16
Ziel der Untersuchung
18
Vogue - Verlag Condé Nast
19
Inhaltlicher Aufbau der Vogue
21
Bildanalyse
28
Textanalyse
32
Leitbilder
42
Nennung von Modevorbildern
44
Modedesigner
47
Kosmetik/Frisur
57
Unterwäsche/Bademode
59
Ebenen der Kleidung und außervestimentäre Zusammenhänge
61
Wandel der Kleidung - 1950 bis 1994
71
Der Mann en vogue
92
Subkulturelle Einflüsse 92
Resümee
96
Anhang
 
Leitbilder
98
Designer
102
Code-Bögen
112
Ausgewähltes Literaturverzeichnis
114
Index 116