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LISETTE MODEL

June 28 - October 15, 2000
KUNSTHALLE wien, museumsquartier
Museumsplatz 1, A-1070 Vienna, Infoline +43-1-52189-33

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This exhibition represents another installment in series of exhibitions devoted to important Austrian émigré artists at the Kunsthalle Wien. Select groups of works demonstrate how Lisette Model's photographs - which at first glance seem to be closer to caricature than documentation - can conjure up in a visual image what would be hardly to describe in words. Thus, the rich foreigner whiling away his time sitting on the "Promenade des Anglais" in Nice (1934 onwards) is an almost surreal metaphor for a society in the process of being ruined by its own hubris. In her photographs of the poor in the South of France (after 1933) or later in New York's Lower East Side (from 1939 onwards), Model does attempt to idealize or sentimentalize her subjects: the evidence of misery does not rob the individual of his originality, nor the situation depicted of its absurdity.

Model's rarely-seen portraits of famous jazz musicians represent a further focal point of the exhibition. The series from night clubs in New York (1941 onwards), the San Francisco Opera (1949) or the major jazz festivals in Newport and New York (1952-1954) reflect the former Schoenberg pupil's life-long fascination with music. They also provide eloquent testimony of Model's ability to quickly and effectively extract telling details from confusing situations, to transform human interrelationships into visual compositions and to present individual images in a wider context. Not least because of these qualities, Lisette Model became one of the key figures of modern art photography.

Curator: Monika Faber

This exhibition is the first major presentation of Lisette Model's œuvre in Austria. It will also be on view from January to March, 2001, at the Fotomuseum Winterthur (Switzerland).


Mit dieser Ausstellung setzt die Kunsthalle Wien ihre Reihe der Präsentation bedeutender exilierter österreichischer Künstler fort. Die Ausstellung zeigt anhand von ausgewählten Werkgruppen, wie Lisette Models Fotografien - auf den ersten Blick der Karikatur näher verwandt als der Reportage - visuell auf den Punkt bringen, was sich verbal kaum beschreiben läßt. So wird aus den müßig dasitzenden reichen Fremden an der "Promenade des Anglais" in Nizza (ab 1934) ein geradezu surreales Theater und Sinnbild einer an der eigenen Arroganz zugrunde gehenden Gesellschaft. In den Aufnahmen der armen Bevölkerung in Frankreichs Süden (ab 1933) oder später in der Lower Eastside (ab 1939) in New York neigt Model ebensowenig zu Idealisierung oder Sentimentalität: Die Evidenz des Elends raubt den Einzelnen nicht ihre Originalität, den beobachteten Situationen nicht ihre Absurdität.

Einen weiteren Schwerpunkt der Ausstellung bilden Models selten gezeigte Aufnahmen bedeutender Jazzmusiker. Die Serien aus den Nachtlokalen in New York (ab 1941), der Oper in San Francisco (1949) oder den großen Jazzfestivals in New Port und New York (1952 - 1954) führen die Beschäftigung der einstigen Schönbergschülerin mit Musik fort. Sie zeugen ebenfalls von Models Fähigkeit, rasch und sicher Ausschnitte aus schwer überschaubaren Situationen zu wählen, zwischenmenschliche Konstellationen in visuelle Kompositionen zu verwandeln und Einzelbilder in größere Zusammenhänge zu stellen. Nicht zuletzt aufgrund dieser Qualitäten zählt Lisette Model zu einer der Schlüsselfiguren der modernen, künstlerischen Fotografie.

Die Ausstellung ist die erste große Präsentation des Werkes von Lisette Model in Österreich. Sie wird von Jänner bis März 2001 im Fotomuseum Winterthur (CH) gezeigt.

Kuratorin: Monika Faber


Fig.: Lisette Model, Fifth Avenue, New York, 1940-1941, © Estate of Lisette Model, New York



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